Kollektív kép az orosz modern divatról


Hozzáadva: 2020. Május 13. Megtekintve: 664

A mai orosz divatról nem beszélhetünk anélkül, hogy ne ismernénk a társadalmi tényezőket. Beléptünk továbbá egy olyan fogyasztás-orientált utáni korszakba, amelyben a ruhák tömegtermelése revíziót igényel.


A fenntartható fogyasztás egy nagyon erős irányzat az egész világban. Nem meglepő módon, a nagy világmárkák is, amelyek esetében még nem beszélhetünk fenntartható termelésről elindítottak újrahasznosításra és újrahasznosított alapanyagokból történő irányuló kezdeményezéseket. Úgy gondolom a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a fenntartható termelésre és a fogyasztási szokások felülvizsgálatára.


A helyzet Oroszországban meglehetősen bonyolult. Sokan vásárolnak hagyományos üzletekben ruhát, de ekkor nem a környezettudatosságot, hanem a gazdaságosságot tartják szem előtt. Sok olyan piackutatás végeztek az oroszok körében, amelyekből az derült ki, hogy az átlag orosz állampolgár hócipője tele van a gyenge minőségű tömeg gyártásból származó termékekkel, és szívesebben vásárolnak akár használt, retró termékeket, amelyek legalább jó minőségűek.


Az oroszok körében továbbra sem elterjedt a tudatos vásárlás gondolata, bár a propaganda elkezdett működni.


Ha fenntartható divatról beszélünk, akkor környezetbarát anyagokról van szó. A világ minden táján fejlesztik őket és remélhetőleg hamarosan bekerülnek a tömegtermelés körforgásába is. Érdekes példa az olasz Orange Fiber, amely narancsbélből készült textilek technológiáját fejleszti. Sok olyan irányzatot találunk a világban, amely környezetbarát termékeket fejleszt. Akár algából vagy kávé zaccból is. Az új generációkat célozva a nagy világmárkák is felkapták a fejüket és érdeklődnek az új alapanyagok iránt. Az utóbbi években például Salvatore Ferragamo narancs rostból készített kapszulákat. Ezek az új alapanyagok a sporteszközök világában is kezdenek felbukkanni. A Puma például piñatex-ből készített cipőkkel kísérletezik. A piñatex egy környezetbarát bőrt jelent, amelyet az ananász leveléből készítenek.

A környezetbarát alapanyagok alkalmazása mellett a 3D nyomtatás és a viselhető technológiákkal kapcsolatos kutatások és előrehaladottak. A nagy sportszermárkák, mint a Nike, a Puma vagy az Adidas több mint 5 éve dolgozik a 3D nyomtatás kifejlesztésén. Iris van Herpen 3D nyomtatók segítségével tervez divatcikkeket. A Google és az Apple is folyamatosan kutatja a viselhető technológiai újítások területét.


Azonban a viselhető kütyük (angolul wearable technology) nem terjednek olyan sebességgel, mint az gondolnánk. A Levi’s és a Google közösen fejlesztettek olyan dzsekit, amely képes vezetni az elektromos áramot a benne lévő vezető szálak segítségével. Hasonló kezdeményezés volt, az olyan ruhák kifejlesztése, amelyek töltőként használhatók. Igazándiból ezek sem terjedtek még el. Snezhana Paderina, aki a 3D nyomtatás és a viselhető technológiák tervezője Oroszországban azt mondja, hogy a probléma továbbra is az akkumlátorok kapacitásánál keresendő.


Ne felejtsük el viszont az sem, hogy egyre jobb hatásfokú akkumulátorokat fejlesztenek ki. Amennyiben ezek hatásfoka áttör egy bizonyos szintet azt remélhetjük, hogy a viselhető elektromos kütyük is nagy sebességgel fognak fejlődni. Mivel manapság minden jó ötlet viszonylag gyorsan eljut az emberekhez ezeknek az elterjedése sem fog túl sok időbe telni.


A fenntartható divat, a viselhető technológia, a környezetbarát alapanyagok, valamint a 3D nyomtatás akaratunk ellenére is meg fogja változtatni fogyasztási szokásainkat és ezáltal a divat és új pályára fog állni.


Oroszországban egyre nagyobb divat az idősebb modellek bemutatása. Egy jó ruhadarab reklámozásához nem feltétlenül van szükség fiatal modellekre. Úgy tartják mindenkinek joga van eltérni a köztől és az egyediség egyre inkább fontosabbá válik az orosz társadalomban is.


Ez a jelenség Oroszország esetében azért különösen fontos, mert az országban nagy mennyiségben élnek nem orosz etnikumú emberek is, akiknek külön kulturális szokásaik vannak. A kultúrák jellemvonásai fokozatosan előtérbe kerülnek. Az információ korában élünk és ezek a lokális jelenségek integrálódnak a publikumba. Ezek azok a pontok, amelyek megadják a lehetőséget a kisebb etnikai csoportok számára hogy megjelenjenek a világban.


Különösen érdekes azt megfigyelni, hogy a technológiai újítások hogyan lépnek kölcsönhatásba az archaikus tradicionális formákkal. Fenntarthatóságról beszélünk továbbá akkor is, amikor tradicionális kézi módszereket modern technológiák egészíti ki. Sajnálatos módon azt is látjuk, hogy ezek az új technológiák milyen módon semmisítik meg a kultúrát.


Ehelyett jó lenne inkább annak szemtanúja lenni, hogy a kultúra és a technológia hogyan létezik együtt.


Ezen folyamat során még egy fontos dolog van amiről beszélhetünk, ez pedig a spiritualizmus. Az emberek a modern világban gyakran átgondolják viszonyukat illetve hozzáállásukat a vallással kapcsolatban és spirituális praktikákban keresik a menedéket. Itt nemcsak a világ fő vallásairól beszélhetünk, hanem különböző misztikus tanítások, valamint akár a sámánizmus is megjelenhet. Erre akár úgy tekinthetünk, mint egy válasz a világban zajló politikai zavargásokra, amelyeket a világban hatalmas sebességgel terjedő információ áradat ráadásul fel is erősít.


Ha elraktároztuk magunkban a fentiekben leírtakat nézzük tehát a 2020-ban Oroszországban megjelenő kulturális irányzatokat.


Faji hovatartozás


Itt alapvetően Oroszország globális kultúrája és az országon belül megjelenő kulturális közösségek kapcsolatáról beszélhetünk. Ezt még tovább lehet bonyolítani különböző sportolási stílusokkal és olyan etnikai jellemzőkkel mint például az afrikai feketék szubkultúrája, divatja.


Ezt az irányvonalat különbözőféleképpen értelmezhetjük. Az északi és déli stílust például különböző tornacipők keverékével lehet kifejezni. Az ázsiai vagy az ausztrál motívumokat különböző stílusú utca ruhákkal is lehet keverni.


Oroszország különböző etnikai csoportjai továbbra is kemény harcot vívnak annak érdekében hogy ne tűnjenek el. Számtalan olyan őslakos van Oroszországban, akik olyan kulturális közösséghez tartoznak, amely teljesen ismeretlen a külvilág számára. Ha valaki tényleg egyedi divatot szeretne magának ötletet meríthet ezekből a kulturális jellemzőkből és olyan dolgokkal keverheti össze ezeket, amely teljesen ortogonális.


Paradox módon afrikai motívumokkal kombinálhatjuk az ukrán hímzéseket amelyet például a Puma ki is próbált (Jahnkoy). Ami a tradicionális orosz hímzési eljárásokat illeti a történelmi múlttal rendelkező orosz manufaktúrák (Yaroslavl Embroidery Factory vagy Krestetskaya Strochka Factory) nyitottak a divattervezőkkel való együttműködésre.


Misztikus világnézet


A 2018-ban rendezett Gucci SS show után a misztikum mint téma aktuálissá vált az orosz divatvilágban. Ezt ezoterikus módon rendezték meg és sok olyan megszokottól eltérő motívumot jelentettek meg mint például a harmadik szem, a levágott fej, a turbán, a vudu baba, a mágikus amulet és a 70-es évekbeli boszorkány filmből vett tárgyak.


Az orosz divatvilágban megjelenő misztikus világnézet általában 60-as 70-es évekből származó boszorkányos horrorfilmekben mint például a Suspiria, Rosemary's Baby vagy a The Wicker Man-ben gyökerezik. Ezt a vulgáris titokzatosságot turbánokkal, erős sminkkel, cigányos valamint keleti stílusokkal és drapériák túlzott használatával hangsúlyozzák. A fogalom továbbá olyan dolgokat is magába foglal mint például a természetes mintázatok utáni vágy. Jelen lehetnek mohák, penészek, gombák és olyan dekorációk amelyeket a természetből merítenek. Ezek sámánizmusra és keleti spirituális praktikákra utalnak. Általában ez az ágazat az eklekticizmuson alapul és tágabb értelemben a misztikum világát reprezentálja.


Tradicionális önsanyargatás


Ezt az ágazatot általában a visszafogott divat világával azonosítják. Ez egy diszkrét visszafogott stílus, amely kissé nőies és eredetileg muszlim esztétikus behatások érték. Minimalista jegyek jellemzőek rá, de gyakran túlméretezett és a testet teljesen eltakarja.


Manapság muszlim jegyek az egész világon megjelennek. A legtöbb nagy világmárka, mint például a Uniqlo, a Nike vagy a Tommy Hilfiger is tradicionális elemeket vesz be tervezésébe és nagyon sok olyan helyi márka van, amely visszafogottabb tradicionális irányokba indult.


A kevésbé hivalkodó divat jellegzetességei nemcsak a muszlim divatvilágára jellemzőek.


Ezekkel a jelzőkkel jellemezhetjük a többi kulturális csoportot is Oroszországban. Itt főként ortodox keresztényekről beszélhetünk, akik azonban valamivel nagyobb szabadságot élveznek mint a muszlimok de továbbra is zártak, visszafogottak.


A nők térd alá lógó szoknyát hordanak, a fejeket kendőkkel takarják a színek nem hivalkodóak, a karokat és a csípőt pedig eltakarják. Az orosz divat elit is magáévá teszi ezt a stílust gondoljunk itt az Ulyana Sergeenko márkára.


Európában a muszlim stílus egyre nagyobb behatása főként a kulturális összetétel változásának köszönhető, ezt pedig a nagy hullámokban beérkező iszlám csoportok okozzák. Oroszországban a helyzet egy kicsit más, hiszen a konzervatív divatirányzatokat inkább a zárt határoknak köszönheti az ország.


A rossz ízlés esztétikája


Egy másik nosztalgikus irányzat. Nagy lelkesedés volt a 90-es évek divatjának újjáélesztésére Oroszországban, viszont ez egy kicsit kezd elhalványulni. Ezt követte a 2000-es évek divatirányzata, amely kiértékelésével a mai napig küzdenek a szakemberek. Ezekben az években a divatosan öltözködők túladagolták a mintázatokat, a színeket, a részleteket, a leopárd mintát keverték a piros kígyó bőrrel, koptatott farmereket hordtak vagy arany nyakéket, amelybe személyek nevét gravíroztatták, mint például amit Carrie Bradshaw viselt és őt követték a 2000-es évek fiatal lánykái.


Mára ez az irányzat kezdi átvenni az irányítást a 90-es évek nosztalgikus trendjei felett és ezt láthatjuk a Balmain vagy a Versace gyűjteményében, illetve Kim Kardashian Instagram fiókjában is.


A trendek elvetése és az eredetiség megőrzése


Minden évszakban megjelenik egy olyan divat, amely a fő irányzatokban gyökerezik. Legyen így szó pop stílusról, neoklasszicizmusról, expresszionizmusról, modernizmusról, szürrealizmusról vagy bármi másról. De 2020 divatja sokkal inkább szabad ezektől a kulturális értelmezésektől. A modern idők egyik legfontosabb eszméihez az eredetiséghez kötődik.


Sokan kiábrándultunk a posztmodernizmusból, az ironikus hozzáállásából valamint a kifogyhatatlan idézetekből.


Oroszország is szeretné feléleszteni az igazi érzelmeket, amelyek nem összetett intellektuális háttereket kapcsolnak össze. Ezáltal ha egy művészeti darab tartalmaz olyan referenciát, amely a múltra utal, annak a tervező személyes elképzelését kell képviselnie, amelyből az inspirációt merített.


Az orosz elképzelés szerint a művészi eredetiség nem csak és kizárólag a stílus bőségéből eredhet, hanem világos és szokatlan részletek is adhatják ezt amelyek a ruha már megszokott vágás módját vagy színét díszítik. Ez szolgálhat annak jeléül hogy valaki szeretné magát megkülönböztetni a banális hétköznapokban és nem szeretné személyiségét ismert dogmák mögé rejteni, hiszen van bátorsága újat mutatni.



Hozzászólások (0)


Érdekes bejegyzéseink

Partnereink írták